Soudní proces

Konec Turba

 Záznam ze soudního procesu u Nejvyššího automobilového soudu, červenec 1975

 Případ: Ropná krize vs. sportovní automobil

[i]Státní zástupce[/i]: „Vážený soude, vážená poroto, sešli jsme se zde proto, abychom odsoudili zde přítomného delikventa – BMW 2002 Turbo.

Model Turbo byl představen před dvěma lety na Frankfurtském autosalonu. Byl postaven s cílem ukájet choutky řidičů vyznávající rychlé, nehospodárné a tedy i zbytečné cestování. Tento drahý a nebezpečný automobil nemá na silnici své místo.“

 

[i]Obhájce[/i]: „Milý soude, poroto...můj klient nebyl postaven s cílem zabíjet. Jedná se o silnější verzi vycházející z modelu 2002 Tii, čemuž odpovídají jak optické, tak technické parametry. Vůz má černou masku chladiče, přední spoiler, nástavce blatníků pro 13 palcová plechová, za příplatek hliníková kola s pneu Michelin XWX či Pirelli CN36 o rozměru 185/70 R13, dále spoiler na víku kufru. V interiéru sportovní sedadla a tříramenný volant.“

 

[i]Státní zástupce[/i]: „Pane obhájce, nejsme zde kvůli přednímu spoileru nesoucí nestoudný nápis Turbo, schovávající olejový chladič. Mimo to vůz nemá ani přední nárazník. Důvod, proč zasedá tento soud, se ukrývá pod přední kapotou obžalovaného. Vážený soude, tento dvoudveřový sedan je vybaven čtyřválcovým jednovačkovým dvoulitrem s mechanickým vstřikováním Schafer PL04 a turbodmychadlem KKK bez mezichladiče stlačeného vzduchu. Tato motorová jednotka produkuje neomalených 170 koňských sil, 241 Nm točivého momentu ve 4000 otáčkách za minutu a díky ní je 1080 kg vážící vůz schopen atakovat stokilometrovou rychlost za pouhých 6.9 sec. Navíc pětistupňová manuální převodovka Getrag umožňuje dosáhnout maximální rychlosti přes 200 km/h.“

 

[i]Soudce[/i]: „Pane obhájce, co můžete říci k bezpečnosti obžalovaného?“

 

[i]Obhájce[/i]: „Můj klient je vybaven MacPhersony vpředu a šikmými rameny vzadu, stejně jako ostatní modely 2002. Klienta zpomalují 10 palcové kotoučové brzdy na přední nápravě a velké bubnové brzdy na zadní. Pro lepší trakci je vůz vybaven samosvorným diferenciálem se svorností 40%.“

 

[i]Státní zástupce[/i]: „Námitka ctihodnosti! Samosvorný diferenciál je prvek často používaný u sportovních vozů. Automobil jím vybavený je schopen nebezpečné jízdy smykem.

Předvolávám svědka A kvůli výpovědi.“

 

„Pane A, popište soudu, co jste zažil za volantem obžalovaného.“

 

[i]Svědek A[/i]: „Mám rodinné kombi a známý mi půjčil 2002 Turbo. Tento vůz jednoznačně vybízí řidiče k rychlé jízdě.“

 

Státní zástupce: „Pane A, buďte konkrétní.“

 

[i]Svědek A[/i]: „No, do 3500 otáček je vůz stejně rychlý jako moje kombi. Vedle kapličky přístrojů je umístěn ukazatel tlaku turbodmychadla. Dokud byla ručička v bílém poli, jízda byla klidná. Po překročení inkriminované hranice 3500 otáček za minutu se ručička mihla úzkou zelenou výsečí a vůz brutálně akceleroval. Z leknutí jsem plynový pedál přidržel čehož lituji, ručička tlaku turba se přehoupla do červeného pole. Během chvíle jsem jel 160 km/h a stále akceleroval.“

 

[i]Státní zástupce[/i]: „To stačí pane A. Děkuji. Myslím, že tohle byl dostatečný důkaz o riziku spojeném s řízením takového vozu. Spotřeba paliva se, vážený soude, u tak malého vozu  dokáže vyšplhat na těžko uvěřitelných a neomluvitelných 17 litrů.“

 

[i]Soudce[/i]: „Dospěla porota k závěru?“

 

[i]Porota[/i]: „Ano pane soudce, obžalovaný byl shledán vinným v celém rozsahu obžaloby.“

[i]Soudce[/i]: „Tímto se výroba modelu 2002 Turbo po 1672 doposud vyrobených kusech zastavuje.“[/quote]

Napsal T-O-M