CSL

Coupé Sport Lightweight

To je znění zkratky CSL, která je příslibem pro něco opravdu speciálního. Bylo tomu tak před 30 lety u modelu E9 3.0 CSL, v polovině 90. let byl u speciální verze E36 M3 použit přídomek GT, ale fakticky znamenal totéž a když se v Mnichově rozhodovalo jak opepřit E46 M3, tak vzpomněli opět na tři stará známá slova – Coupé Sport Lightweight.
V roce 2001 ve Frankfurtu nás nechali namlsat nad konceptem M3 CSL. Koncept tehdy zahalovalo spousty karbonu a tajemství jestli se někdy dočká sériové výroby.
Jiné nárazníky, kapoty a střecha z karbonu, karbonové sání i víko ventilů, interiér zdobený karbonem od podlahy až po strop, anatomické skořápky, vzadu bez sedadel, 19“ kola s polozávodními pneu Michelin. Sečteno a podtrženo – mínus 200 kg. Mluvilo se i o mírném zvýšení výkonu na nějakých 350 PS. Fandové Motosportu byli napnutí jak struny. Po více jak roce BMW vyšlo s pravdou na světlo boží. CSL bude! Auta se testovala na Nurburgringu. Novináři měli možnost zkusit předvýrobní prototypy. Takový detail – prototypy neměly to krásně vyboulené víko kufru, jako měl koncept, naštěstí sériovky pak ano (z plastu).
Konečný produkční model byl nakonec o 110 kg lehčí než běžná M3, tedy 1385kg. Vzhledově byl skoro totožný s konceptem, jen toho karbonu bylo krapánek méně. Víko ventilů bylo stejné jako M3, závodní karbonové sání zůstalo. Motor měl výkon 360 PS 370Nm/4900 ot/min. Auto dosáhlo stovky za 4.9 sec a bylo elektricky omezeno na maximální rychlost 250 km/h. Kdo při koupi předložil závodní okruhovou licenci, továrna byla ochotna omezovač odstranit. Interiér měl ty prima skořepiny, karbonové výplně dveří, zadní sedačky také, ale oproti coupé byly tak trochu ošizené. Dietu mělo i zadní okno, které bylo vyrobeno z tenčího skla a karbonová střecha snižovala těžiště vozu. Podvozek se dočkal taktéž změn oproti běžné M3. Ostřejší převod řízení, jiné tlumiče a pružiny, geometrie přední nápravy byla změněna a brzdy posíleny. Stabilizace DSC byla rozšířena o M-Track Mode, který při aktivaci dovolil „závodní“ a přitom bezpečné ježdění. Stabilizace tak zasáhla až ve skutečně kritický moment, jinak řidiče neobtěžovala. CSL byla k dostání pouze s pádlovou převodovku SMG. K výbavě – bez xenonů, bez klimy, bez rádia, pro opravdové puristy. Zákazník však tyto prvky výbavy dostal bezplatně pokud chtěl. Zásadní rozdíl, kterého si zákazníci všimli, byla cena – o milion více než za M3. To byl důvod, proč se CSL neprodávala, jak bylo v plánu. Tomu však neubírá na exklusivitě (ba naopak) a na schopnostech už vůbec ne.

 

Napsal T-O-M