BMW M5

BMW M5

V 80. letech je divize Motorsport s výrobou silničních vozů teprve rozkoukávala. Po slavné a drahé M1 z konce let 70. následovalo luxusní coupé e24 M635CSi (Frankfurt 1983).

S M verzí sedanu BMW tehdy nekalkulovalo, ale rostoucí poptávka po silných sedanech, zejména u Alpiny přiměla lidi v BMW Motorsport k myšlence postavit vlastní čtyřdveřové superauto.

Na základě pětkové řady e28 s technikou z M635CSi vznikla první M5. Paradoxem bylo, že výroba započala v říjnu 1984, ale premiéra vozu se odehrála až v únoru 1985 v Asterodamu.

Empětka si téměř okamžitě udělala jméno mezi silnými auta, dá se říci, že založila kategorii supersedanů. Šestiválcový motor M88 byl shodný s šestkovou sestrou. Výkon 286 koní při 6500 ot. nebyl tehdy zcela běžný. Točivý moment 340N.m jste proudil přes manuální pětikvalt na zadní diferenciál s 25% svorností. Katalog uváděl zrychlení 6.5 sec. na 100kmh a dokonce i údaj kilometr s pevným startem, který M5 zdolala za 26.8 sec.

Maximální rychlost byla 245 km/h. V této "zlaté" době automobilismu bylo vrcholem bezpečnosti ABS (v základní výbavě M5), ale to jak se řidič popral s volantem, bylo jen na něm. Žádná elektronika (stabilizace, protiprokluz, přeposilované řízení), která by kazila radost z jízdy. Za zmínku stojí fakt, že BMW prezentovalo M5 jako zcela nenápadný vůz.

Na první pohled se vůz od běžné pětkové řady lišil jen v detailech jako hliníková kola a černý spoiler na víku kufru. Cena byla tehdy stanovena dosti vysoko – 80 750 DM, příplatková výbava však mohla přijít na dalších 40 000 DM. Kdo chtěl odlišit svoji M5 měl možnost aerodynamického paketu zahrnující jiné nárazníky a prahy. Luxusní výbavu uvnitř nevyjímaje.

Ruční produkcí v letech 1984-1988 vzniklo 2145 ks, z nichž 96 ks vzniklo v Jihoafrické republice, kam byly dovezeny díly, a byla provedena následná montáž vozu.

Autor T-O-M