BMW M1

BMW M1

BMW M1

 
První vlašťovkou od Motorsportu bylo coupé M1.

Předcházel mu koncept Turbo v roce 1972.

Tehdejší šéf BMW Motorsport Jochen Neerspach uvedl věci do pohybu. Prvotním účelem vzniku bylo postavit závodní vůz, sériový vůz byl až v druhé řadě tehdejších plánů.

Na výrobě se podíleho hned několik firem jako Italdesign, Dallara a Baur. Nízká silueta dvoudveřového vozu s výklopnými světlomety, žábrami vzadu, dvěma víčky nádrže, atypickými koly Campagnalo vznikla v Turíně u Giorgia Giugiara.

Prototyp se ukázal světu v roce 1977, sériovka o rok později. Bylo to první BMW s motorem uprostřed. Motor měl na starost mág Paul Rosche, výsledek práce jeho týmu byl následující - podélně uložené řadové šestiválcové srdce o objemu 3453ccm s kovanou klikovou hřídelí, čtyřmi ventily na válec, suchou vanou a výkonem 277 koní při 6500 ot/min.

Vůz byl postaven na rámu z ocelových trubek, měl sklolaminátovou karoserii, lichoběžníkové závěsy, plynové tlumiče Bilstein, pětistupňovou převodovku ZF, kotoučové brzdy s posilovačem.

S akcelerací na 100km/h za 5,4 sec a maximálkou 260 km/h to byl působivý vůz.

Závodní série Procar byla utvořena jako doprovod k F1 závodům, v Procarech se ukázaly hvězdy jako Tiff Needell, Nelson Piquet, Niki Lauda, Hans Stuck, Mario Andretti, Dieter Quester, Emerson Fittipaldi.

M1 Procar byla také jedním z Art Cars, na níž se vyřádil Andy Warhol. Celkem bylo vyrobeno 457 ks včetně těch závodních, cena civilního vozu v roce 1978 činila 100 000 DM,

dnes je cena vozu téměř dvojnásobná (v eurech).

Autor T-O-M