BMW E24

BMW E24

BMW E24
V roce 1976 byl u břehů Ženevy spatřen žralok, veřejnost byla touto zprávou ohromena, ladné křivky mnichovského predátora oplývající elegancí byly znamením, že u BMW nastavili směr pro další desetiletí. A byl to směr více než úspěšný.

Karburátorová verze 630CS (coupé sport) měla třílitr o výkonu 132 kW, 633CSi již 147 kW. Avšak do podvědomí všech vstoupila až 635ka CSíčko, psal se rok 1978 (3,5l 160 kW!!) To byl pojem, který dodnes neztratil nic ze svého významu, ba naopak. V následujícím roce 1979 přichází inovace v podobě ukazatele servisního intervalu Check-control, což byl konec pro karburátorové verze. Další technická novinka následovala v r.´82 kdy k celkové modernizaci vozu přibyl Motronic (nová jednotka zapalování a vstřikování), v témže roce je pro 635CSi nový motor M30 s objemem 3430ccm. Roku 1983 se s výrobní linkou rozloučila verze 633CSi. Zlatý hřeb výrobního programu - rok 1984 - M635CSi (v USA označená jako M6), luxusní a technický vrchol, jedinečné grand turismo s cenou jako Porsche 928 nebo Ferrari 308GTB!!! Blok motoru z M1, každý válec s vlastní škrtící klapkou, výkon 210 KW, akcelerace 0-100 za 6,5sec, tuhý podvozek, silné brzdy, plynové tlumiče Bilstein. Rok ´85 je rokem dalších změn a inovací - katalyzátor a už i SRS airbag! Kat postihl i M635CSi o dva roky později. Čísla z katalogu mluví pro M635CSi /kat/ takto objem 3453ccm, 191 kW (260 koní), 330Nm/4500ot, maximální rychlost 245 km/h, akcelerace za 6,9 a kilometr s pevným startem za 26,8sec, váha 1515Kg.
BMW samozřejmě šestku nasadilo i do závodů. Snad každý zná bílou krasavici s rentgenovými polepy, v barvách M -technik s Dietrem Questerem za volantem. Vozy připravoval s "továrnou" Schnitzer, známá je též i Schnitzerova černá závodní šestka. Ruku k dílu přiložil i dnes dobře známy Hartge. V civilním (tunerském) sektoru se činila Alpina, která šestky rozmazlovala nevídaným luxusem ale i turbem viz B7S Turbo s výkonem přesahujícím 300 koňských sil! V roce 1989 skončila výroba s těmito výsledky – celkem bylo vyrobeno 86 000 kusů, z toho 50.000 635Csi, z toho 5855 kusů M 635CSi. Aura obepínající šestku však neopadla, fandové i znalci vozů z ní udělali kult. Je to opravdu výjimečný vůz, někteří ji hodnotí jako vůbec nejhezčí BMW v historii a přiznám se, že i já se k nim částečně počítám. Její následnice je však fandy přijímána s mnohem menším nadšením, čas ukáže, jak budeme na tu novou-dnešní šestku koukat za 20 let. Asi je to znak dnešní doby, že z nových vozů čiší technická dokonalost působící nesmírně chladně. Kde je ta duše e24??

Napsal T-O-M