BMW 850Ci

BMW E31 – Big Coupé
Nesmrtelná šestka coupé E24 byla typickým autem ze staré školy. Klasický bavorák se vzhledem žraloka, kterého nepřestaneme milovat. Jenže každý příběh jednou skončí, aby mohl začít jiný. Ve Frankfurtu roku 1989 však začal takový revoluční příběh. Nové coupé 850i bylo designově i technicky o století dál než předchůdce. Dle mého názoru byl konec 80. let celkově technicky zvratový – viz další vesmírné lodě made in Germany Porsche 959 a hlavní konkurent osmičky Mercedes-Benz SL („žehlička“).
Osmpade byla vybavena hi-end technikou určenou pro topclass klientelu. Celohliníkový motor V12 5.0L 220 kW se dodával se 6.st manuálem či 4 st. automatem ZF (4HP24). Auto mělo sportovní podvozek, aktivní kinematiku zadní nápravy (ARAK), posilovač řízení, ABS, v základu 2 airbagy, stabilizaci, protiprokluz (ASC+T) a systém EEPC (electronic engine power control).
Roku 1992 se přechází na označení 850Ci, na sklonku let 93/94 se světu ukazuje osmiválcová sestřička 840Ci 4.0L 210 kW, která má v případě manuální převodovky pouze 5. stupňů.
V ´96 se inovuje – 850Ci má objem 5.4L, výkon 240 kW a to pouze s automatikou.
840Ci má také vyšší objem a to 4.4L, stejný výkon 210 kW, ale točivý moment skočil na 420 Nm, převodovky byly na výběr dvě - 6 st. manuál a 5 st. automat. Na závěr jsem si nechal dvě libovky. Když se vrátíme do roku 1993 tak se dostaneme ke špičkové verzi 850CSi s 280 kW a 550 Nm. Motor se totiž stavěl v dílně u chlapíků z Motorsportu a nese logo ///M, na rozdíl od zbytku auta, byla to totiž 850CSi nikoli M8. Ta se sice také vyvíjela, ale nápad neopustil bránu továrny. CSiíčko mělo samozřejmě pevnější podvozek, silnější brzdy, jiné nárazníky, typická M3 zrcátka a kola z M5. Na rozdíl od dálničního expresu 850i/Ci to bylo opravdu sportovní auto i přes váhový handicap 1865 kg živé váhy. Osmičkou se zabývala i ALPINA v podobě většího luxusu, výkonu, individuality, ale pro pár šťastlivců připravila opravdu kusovou záležitost – Alpina B12 5.7 /850CSi. Na rozdíl od „normálních“ B12tek, měla karbonovou kapotu s průduchy pod kterou ukrývala emkový CSi motor. Objem poskočil z 5.6 na 5.7L, výkon z 280 vzrostl na 306 kW, 581 Nm, zrychlení z 0-100kmh za rovných 5 sec, maximálka činila rovných 300 km/h (na rozdíl od všech osmiček včetně CSi, které byly el.omezeny na 250 km/h). Unikátnost vidím v tom, že se u ALPINY pustili do tohoto motoru, neboť ///M auta nejsou jejich cílem. Výjimkami, nepotvrzující pravidlo(!) byly E30 M3 a roadster Z8, ale E30 dostala šestiválec (B6 3.5S) a Z8 přišla v Buchloe o M5 V8 motor včetně manuální převodovky a dostala upravený V8 z 540i s automatickou převodovkou.

Napsal T-O-M